expr:class='"loading" + data:blog.mobileClass'>

Saturday 3 August 2013

Ikhlas


Ikhlas.
mana pergi
dulu aku sering persoalkan
kalau aku buat sesuatu yang baik
apa orang akan pandang
sengaja nak menunjuk?

sampaikan aku sendiri takut
takut untuk mendekati baik
takut aku buat hanya untuk menunjuk
takut diri sendiri tak ikhlas.

rupanya, aku takut bayang-bayang sendiri
mungkin
ataupun takut akan pandangan orang
entah.

****

tapi kini Alhamdulillah kurang sikit
mungkin

set dalam hati
ikut ja orang buat benda baik
takkan nak biar dia ja masuk syurga
kita? tak nak kejar sama jugak??
syurga kut?
semua di dunia ni adalah untuk kejar di akhir
syurga.

****

seorang adik yang aku hormat, afiq s. namanya.
dia cakap *ni ikut apa yg aku ingat la*
kita takdak masa nak fikir
kita ni ikhlas ka tak buat benda-benda baik ni semua
seriusly bazir masa ja fikir
bnyak lagi yang kita perlu fikir
perlu untuk kita buat
demi untuk kejar syurga
fikir itu.

****

jadinya bila pikir macam tu, aku mesti berkobar-berkobar nak buat sesuatu. asalkan benda tu baik, sunat, dapat pahala, etc....
mesti rasa macam
'eh, mana aci dia buat! kena ikut jugak nih!' :P
nak dapatkan syurga tu tak mudah. ia mahal :)

****

tadarus kejap dengan kawan tadi kat surau sementara tunggu azan maghrib.
tiba-tiba dah azan
takdak makanan ringan yang ada untuk berbuka
atiqah, dia hulurkan kit kat
walaupun kecik
kitorang semua share sama-sama
rasa macam sangat disayangi
aku suka moment tu
keprihatinan kawan.
kuasa ikhlas atiqah mungkin

untuk hidup bahagia
setiap benda yang terjadi dalam hidup
aku perlu belajar hargai ia dalam bentuk bahagia
:)

---------------

aku suka dengan pernyataan tu
"Islam tu bukan hanya sekadar ikutan, tapi pemahaman"

banyak lagi aku perlu belajar dari sebuah kehidupan.





No comments:

new chapter of my life

Setelah 6 bulan menyepi. So lets start with this. Assalamualaikum Segala kepujian dan kesyukuran ke hadhrat-Mu ya Allah di atas limpah rahma...