expr:class='"loading" + data:blog.mobileClass'>

Sunday 4 November 2012

Layakkah?

salam.

kadang-kadang saya terfikir:

kita panggil seseorang tu chef jika dia memang pandai bab-bab masak memasak, bagilah segala bagai rempah ratus, rumpai laut.... dia akan tau jugak nak masak jadi makanan yang sedap. Itulah CHEF!

kita gelar seseorang tu cikgu bila dia menggunakan pengetahuan yang ada untuk mengajar, murid-murid yang belajar cikgu mengajar. itulah GURU!

kita gelar sesorang tu computer programmer bila dia memang tau segala bagai cara nak programkan komputer.. tahu segala bagai tentang komputer.. hack orang pun hebat. itulah COMP PROGRAMMER!

kita panggil seseorang tu doktor bila dia memang tau tentang anatomi , patologi segala bagai dalam badan.. tak kira lah badan manusia ataupun haiwan. itulah DOKTOR!

kita kenal seseorang tu dengan sahabat baik apabila dia memang rapat dengan kita, selalu ambil tahu susah senang kita. nasihat menasihati.. itulah SAHABAT DUNIA AKHIRAT!

kita gelar seseorang tu dengan panggilan ibu bila dia mempunyai dan melahirkan anak dan punyai tanggungjawab mendidik anak. itulah IBU!

kita gelar seseorang tu dengan berbagai-bagai panggilan bila kita memang tahu dia arif bab tu, dia praktik apa yang dia tahu....

TETAPI, apa yang saya sedang fikirkan, layakkah seseorang tu digelar Islam apabila perkara yang disuruh oleh Allah ditinggalkan, yang dilarang oleh Allah disukai???




No comments:

new chapter of my life

Setelah 6 bulan menyepi. So lets start with this. Assalamualaikum Segala kepujian dan kesyukuran ke hadhrat-Mu ya Allah di atas limpah rahma...